Zwrot zakupionego towaru do sklepu. Czy można i jak to zrobić?

Co można zrobić, jeśli po powrocie z zakupów okazuje się, że nabyty przedmiot jest jednak nie potrzebny? Czy sprzedawca w takim przypadku musi przyjąć zwrot zakupionego towaru? A jak wygląda to w przypadku zakupów robionych w internecie? Czy towar można po prostu odesłać szybką paczką do sprzedawcy? Okazuje się, że sporo zależy od miejsca i sposobu transakcji.

Zakupy w sklepie stacjonarnym

Warto na samym początku pamiętać, że reklamacja i zwrot towaru to zupełnie dwa odmienne pojęcia. W tym drugim przypadku jest bowiem mowa o produktach pozbawionych wad, a więc zgodnych z umową. Składając reklamację, ma się na myśli towar uszkodzony. W obu sytuacjach warto jednak zachować paragon czy fakturę, które poświadczają dokonanie zakupu.

Po dokonaniu zakupów w sklepie stacjonarnym (lokal przedsiębiorcy) nie istnieje coś takiego jak prawo do zwrotu towaru. Jednak sprzedawca może w tej sytuacji wykazać się dobrą wolą i zwrot przyjąć. W niektórych, w szczególności większych, sklepach jest to w zasadzie standard. Konsument może więc w wyznaczonym z góry terminie np. 30 dni zwrócić zakupiony towar. Warto przy tym wiedzieć, że uprawnienie do zwrotu przysługuje wtedy, gdy sprzedawca w chwili zawierania umowy sprzedaży zobowiązał się przyjąć oddany towar. Dobrze jest uzyskać takie zobowiązanie na piśmie.

Zakupy online

Co ciekawe, w przypadku zakupu towaru poza lokalem przedsiębiorcy np. od akwizytora, który odwiedza klientów w domu, towar można zwrócić w ciągu 10 dni od chwili zawarcia umowy. Nie trzeba przy tym podawać żadnej przyczyny.Zwrot paczki

Podczas robienia zakupów przez internet np. w sklepach działających online lub w inny sposób na odległość (zamawianie towaru przez telefon) termin na zwrot liczony jest od momentu wydania zakupionych przedmiotów. Gdy konsument dojdzie do wniosku, że towar jest mu jednak niepotrzebny, może zwrócić go do sklepu drogą pocztową np. wykorzystując do tego celu szybką paczkę. Nie musi podawać przyczyny zwrotu.

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Przedsiębiorca, który sprzedaje towar poza lokalem musi poinformować konsumenta na piśmie o prawie zwrotu towaru. Jeśli tego nie zrobi, termin na zwrot zakupionych produktów liczy się dopiero od dnia, w którym klient dowiaduje się o swoim uprawnieniu. Łącznie nie może to trwać jednak dłużej niż trzy miesiące.

Towar, który ma zostać zwrócony wraz z odpowiednim oświadczeniem o odstąpieniu od umowy kupna konsument ma obowiązek dostarczyć osobiście do siedziby przedsiębiorcy lub odesłać go na własny koszt drogą pocztową lub przy pomocy kuriera (usługa szybka paczka). Warto przy tym pamiętać, że zwracany towar musi znajdować się w niezmienionym stanie. Wówczas sprzedawca ma obowiązek zwrotu pieniędzy za towar w terminie nie dłuższym niż 14 dni od momentu odstąpienia od umowy.

Co ciekawe, płyty audio i video czy oprogramowanie komputerowe, które zapisane jest na nośnikach danych, może być zwracane jedynie w niezniszczonym, oryginalnym opakowaniu np. folii. W przeciwnym wypadku konsumentowi nie przysługuje prawo do zwrotu.