Nie da się ukryć, że od jakiegoś czasu jednym z najpopularniejszych modeli biznesowych (nie tylko w Polsce) staje się franczyza. Sięga po tego rodzaju rozwiązania zarówno osoba, która stawia pierwsze kroki w danej branży, jak i właściciel firmy, który chce nieco przedefiniować swoją dotychczasową działalność. Skąd się w zasadzie bierze taka popularność franczyzy i jak ona działa w praktyce? O tym dowiesz się z poniższego artykułu.
Franczyza – termin prawny
Zacznijmy od teoretycznego zarysowania ram prawnych w jakich umiejscawia się franczyza. Przede wszystkim jest to model biznesowy, który uwzględnia przyznanie pewnego rodzaju licencji. Wszystko opiera się na wzajemnych relacjach franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Pierwszy z podmiotów prawnych udziela drugiemu praw do wykorzystania danej nazwy handlowej i określonych w umowie metod działania, zgodnych z profilem firmy matki. Franczyzobiorca zaś zgadza się z własnej strony na prowadzenie działalności zgodnie z warunkami przyznanej licencji.
Z prawnego punktu widzenia jest to w zasadzie transakcja wiązana. Podmiot udzielający licencji wspiera i w ramach określonych umową kontroluje poczynania licencjobiorcy. Ten z kolei zazwyczaj musi płacić określone opłaty – wkład wstępny i opłatę stałą (cykliczną) za wykorzystywanie danej nazwy handlowej i metod działania.
Jak to działa w praktyce?
W praktyce to franczyzobiorca występuje jako niezależny operator biznesowy, a zatem z własnej strony ma zupełną dowolność w kreowaniu strategii marketingowej, zatrudnianiu (bądź zwalnianiu) i wynagradzaniu swoich pracowników – franczyzodawca nie ma na to wpływu, poza służeniem poradą i ewentualnym organizowaniem szkoleń.
Franczyza to po prostu system rozszerzania działalności gospodarczej oraz dystrybucji towarów i usług, który opiera się na relacji między właścicielem marki a lokalnym operatorem w celu umiejętnego i skutecznego rozwoju. Jest to stosunek umowny, zarówno w sensie prawnym jak i praktycznym.
Zalety franczyzy i mechanizmy wsparcia
Franczyza sprawdza się zwłaszcza w czasie kryzysów gospodarczych. Oto franczyzodawca oferuje franczyzobiorcy sprawdzoną już na rynku usługę, dzięki czemu ryzyko upadku firmy zostaje wymiernie zminimalizowane.
Ponadto, dobrze trafiona w popyt społeczny franczyza potrafi odnieść naprawdę duży sukces biznesowy na rynku. Przykładem niech będzie tutaj prężnie rozwijająca się franczyza punktów kurierskich „Pakersi„. W związku z coraz większą rolą zakupów online (e-commerce) punkty kurierskie trafiły na podatny grunt w Polsce i widać, że tego rodzaju biznes będzie nadal rozkwitał.
Last but not least, franczyzobiorca zarabia na różnicy w cenie. Przykładowo, bierze od klienta zlecenie na 30 złotych, a do swojej centrali płaci tylko nieco ponad połowę tej kwoty. W ten sposób franczyza staje się dobrym wstępem do późniejszego prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Zawsze można przy tym liczyć na profesjonalne, branżowe szkolenia „know how”.